«حس كنجكاوي و قدرت تخيل، از نعمت‌ها و هداياي خداوند به انسان است و بدون شك اين توانايي

 در كنار قدرت تفكر، منشأ اصلي گسترش علوم‌ ،ابداعات، اختراعات و فناوري‌هاي متنوع و

 پيشرفته است. دانشمندان، پيشوايان دين، شعرا و كارشناسان فني اشارات زيادي به خيال و

 قدرت آن داشته‌اند.

«اگر تخيل و آگاهي با هم جمع شوند، كارهاي زيادي با آنها مي‌توان انجام داد.» 

 SHAPE  \* MERGEFORMAT  «ژول‌ورن» در داستان‌هاي تخيلي خود زيردريايي، راديو، تلويزيون و مواردي را مطرح مي‌كند كه

 در زمان وي دسترسي به آنها امكان‌پذير نبود و در نظر بسياري از افراد موضوعاتي خنده‌آور و

 دست‌نايافتني بوده است. ولي شك نيست كه تصورات وي عامل بسيار مؤثري در تحريك افكا

ر محققين و صنعت‌گران در تلاش براي تحقق انديشه‌هاي وي بوده است.

 «حافظ» بر ويژگي ديگري از قوه‌ي تخيل اشاره كرده، مي‌گويد:

گفتم که بر خیالت راه نظر ببندم             گفتا که شب رو است او ،از راه دیگر آید

 

 

موضوع مورد اشاره‌ي حافظ در اين شعر، اين است كه:

خيال هميشه در كنترل انسان نيست و برخي اوقات خود به خود به

 سير و سياحت مي‌پردازد (به‌خصوص در حالت خواب كه كنترلي بر

 آن نيست). البته شك نيست كه با تمركز دادن خيال در مسيري

 خاص مي‌توان از قدرت معجزه‌آساي آن در حل مسائل، كشف

 حقايق و دستيابي به فناوري‌هاي جديد استفاده كرد و مي‌توان

 گفت خيال و طرح ذهني تاولين مرحله‌ از ابداع و نوآوري است.

تخیل نوعی تفکر آزاد است و با بهره گیری از آن که خمیر مایه

خلاقیت است، دنیایی بزرگ پهناور در مقابل چشمان دانش‌آموزان

گشوده می‌شود و قادر می‌گردد، آزادانه خیال پردازی کند .


به گفته یکی از روانشناسان معاصر (هارلوگ،1982)، خلاقیت

شکلی از تخیل کنترل شده است که به نوعی ابداع و نوآوری منجر

 می‌شود.


به نظر «فروید»، تفکر خلاق ،شکل عالی تخیلات آزاد و بازیهای

 دوره   کودکی است. به عقیده او سرچشمه خلاقیت را باید در

 تجربیات دوره کودکی جستجو کرد. زیرا چگونگی تجارب دوران

 خردسالی در ظهور اندیشه‌های نو فوق‌العاده موثر است. از طرفی

 تجارب خلاق و تخیلی به ما فرصت می‌دهد تا به رشد استعدادهای

خود برای تفکر، عمل و تبادل نظر پرداخته و بتوانیم به گسترش

مهارتهای جسمی و ذهنی خود، پرورش احساسات، حواس

پنجگانه، کشف ارزشها و درک فرهنگ خود و دیگران بپردازیم.