افزایش خلاقیت دانش آموزان در درس ادبیات + بارش فکری
برای افزایش خلاقیت دانش آموزان در درس ادبیات می توان کارهای زیر را انجام داد:
1-طراحی جدول کلمات متقاطع در رابطه با دروس مورد نظر
2- بازی واژگانی وگسترش گنجینه لغات وایجاد ذوق ادبی
3- تهیه کتاب داستانهای متفاوت مثلا با پارچه ،کلاژ، طرح سیب یا......
4 - نمایش رادیویی واجرای صداهای حاشیه ای
5- قصه سازی ،نقالی ونمایش عروسکی وپانتومیم و....
6 - نگارش خلاق واین که قاعده وقانون خاصی آموزش ندهیم تا هرکس آزادانه با سبک خودش بنویسد.
7- آموزش وندها و واژه سازی جدید وابتکاری وخوش ساخت
8- ساخت آهنگ جدید ومتنوع برای شعرها
9- آشنایی وکاربرد نثرهای زیبای ادبی در نوشته ها
10- نوشتن شعر های کتاب روی تخته و خالی گذاردن جای برخی از کلمه ها
وتغییر بعضی از واژه های آن مثلا به طنز
11- نقاشی خلاقانه برای هر درس کتاب یا هر انشا یا شعر وداستان ها.
12- انواع امتحان گرفتن مثلا اپن بوک (open book)یا مشورتی وبا تبادل نظر در گروه
13-تغییر زاویه دید مثلا از سوم شخص به اول شخص یا بالعکس (خود جایگزینی در داستان)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
دانش آموزان عزیزلطفا بر اساس ضرب المثل های داده شده و با مشورت گروهی زیباترین ضرب المثل تغییر داده شده را در جای
خالی بنویسید.
1-شاهنامه آخرش خوشه.............آخرش ...................
2- هرکه بامش بیش برفش بیشتر هرکه ........بیش ............بیشتر
3- کوه به کوه نمی رسه ،آدم به آدم می رسه...........به ...........نمی رسه ........به .....می رسه.
4- آشپز که دوتا شد آش یا شور میشه یا بی نمک ......که دو تاشد ....یا ....میشه یا.....
5- سوغات مورچه پای ملخه. سوغات ...............،.................است.
6- با یک گل بهار نمیشه. با یک ......،................نمیشه.
7- اگر لالایی بلدی چرا خوابت نمی گیره؟ اگر......بلدی چرا.................................
8- به روباه گفتند شاهدت کیست گفت:دمم. به .......گفتند شاهدت کیست ؟گفت:..........
9- تا به آب نزنی شناگر نمی شوی. تا ...........نکنی ........نمی شوی.
10- تنبل نرو به سایه . سایه خودش میایه. ................نرو به ............ .......خودش .............
11- شتر دیدی ندیدی. .......دیدی ، ندیدی.
12- لنگه کفشی در بیابان نعمت است. ..........................در .....................نعمت است.
13- دیوار موش دارد موش هم گوش دارد. .......، ............دارد ...........هم .............دارد.
14- سر باشد کلاه بسیار است. ................باشد ...............بسیار است.
15- سگ زرد برادر شغال است. .................برادر ...............است.
16- سواره از پیاده خبر نداره.................از ....................خبر نداره.
17- علف باید به دهن بزی شیرین بیاد ....................باید.................................
18- کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد. ......................از .......................
19- مرغ یک پا دارد. .......................یک ................دارد.
20- هر کجا مار هست گنج هم هست. هر کجا.....هست...........هم هست.
22- هزار کلاغ را یک کلوخ بس است. هزار ....را یک ........بس است.
23- یا مرغ باش بپر یا شتر باش ببر. یا......باش ....یا ....باش .............
ااهداف معلّم :
- شناخت دانش آموزانی که در زمینه ی داستان نویسی استعداد دارند .
- آموزش استفاده ی مناسب از زبان گفتاری و نوشتاری.
- پرورش قدرت تخیّل و تفکّر دانش آموزان .
- علاقه مندکردن دانش آموزان به
شعر.
-
ایجاد تنوّع بیش تر درکلاس .
- آشنایی دانش آموزان با شاعران به خصوص شاعران معاصری که برای این گروه سنّی شعر
سروده اند .
این مرحله با دو روش قابل اجرا است :
معلّم داستانی کوتاه و ناتمام برای دانش آموزان می خواند و ازآن هامی خواهدکه
پایان مناسبی برای این داستان ناتمام بنویسند و هم چنین عنوان مناسبی نیز برای
داستان انتخاب نمایند. در این روش معلّم درباره ی زبان نوشتاری و گفتاری و تفاوت
آن ها توضیح می دهد و ضرورت استفاده از این دو زبان را بیان می کند .
معلّم ، اشعار چهار پاره ای را که مورد علاقه ی دانش آموزان است انتخاب می کندو
سپس بند اوّل شعر را کامل می خواند و بندهای بعدی را وقتی به قافیه می رسد
مکث می کند تا دانش آموزان قافیه ی آن را حدس بزنند ، تاپایان شعر به همین
روش خوانده می شود .
این مرحله به صورت شفاهی اجرا می شود و شور و شعف خاصّی بین دانش آموزان
کلاس ایجادمی کند . این مرحله در دو جلسه قابل اجرا است .
روش « بارش فکری
»
یکی از مهارت
های مورد نیاز ، برای مقابله با مشکلات و چالش ها است . این تفکّر ما را وادار می
سازد که انگیزههای آنی خود را بررسی و به تفکّر عادت کنیم . یکی از مهارت هایی که
لازم است برای فراگیری « تفکّر نقّادانه »
به دانش آموزان آموزش داده شود ، استفاده از روش « بارش
فکری » است . مهارت تفکّر نقّادانه آموختنی است و یک معلّم دلسوز می تواند
با طرّاحی موضوعات مختلف و به کارگیری آن ها ، اصول اساسی این مهارت را به دانش
آموزان یاد دهد .
روش بارش یا طوفان فکری ، یکی از روش های
تقویت زمینه های بالقّوه ی خلّاقیّت است که سه
محور اصلی دارد :
دانش و مهارت ها :
انگیزه ی درونی ؛
داشتن تفکّرخلاق .
لازم است که در تعریف بارش فکری به چند نکته ی اساسی اشاره شود . روش بارش فکری ،
روشی گروهی است و درآن تلاش فکری و ذهنی به
طور گروهی صورت می گیرد تا راه حلّی به دست آید و راه هایی برای حلّ مسئله یا موضوع پیشنهاد شود ؛
این مهارت ، نوعی حمله ی ذهنی به موضوع مورد نظر است و طیّ آن ، شرایط ابراز
نظریات افراد فراهم می گردد.
این مهارت دارای قوانین هفت گانه است که رعایت این قوانین بسیار لازم و ضروری است
:
- عدم انتقاد ؛ زیرا که انتقاد و اعتراض به اندیشه
های غلط یا صحیح افراد ، روند فعالیّت را کند می کند و فکر آنان را به سوی
انتقاد سوق می دهد و از تفکّر دربارهی موضوع بازمی مانند.
- عدم قضاوت و ارزشیابی در مورد اندیشه و فکر اعضا ؛
درصورت رعایت نکردن این مورد ، وقت جلسه را تلف و فکر افراد منحرف می شود . در
نتیجه ، فرصت تفکّر و بارش فکری کاهش می یابد .
- توجّه و استقبال از اندیشه ها و نظریات مختلف ؛
این کار باعث ایجاد اندیشه های خلّاق و پویایی فکرمی شود.
- ترکیب و تلفیق و تغییر اندیشه های دیگران ؛ این
عمل باعث ایجاد نظریات جدید می شود و زمینه ی بازنگری نظریّات را فراهم می کند؛
- مورد توجّه قرارگرفتن افکار و نظریات تازه ؛
- حضور داوطلبانه ی افراد ؛ یعنی هر کس بامیل و علاقه و با
توجّه به انگیزه ی درونی خود می تواند در این جلسات شرکت کنند.
- مشابه سازی نظرات : می توان نظریات نزدیک به هم
را مشابه سازی نمود و اندیشه های تازه و بکری را تولید کرد . فعّالیّت افراد گروه
با هدایت مسئول جلسه شروع می شود و افراد ، اندیشه های خود را بیان می کنند و منشی
، آن ها را ثبت می کند . در واقع فعّال ترین بخش این روش ، اجرا و هدایت جلسه است . زمان و طول جلسه نیز بین 20
تا 45 دقیقه است .
تشکیلات جلسه ی بارش مغزی عبارت اند از:
-رئیس گروه ؛ دونفر ؛ منشی (یک یا چند نفر) ؛ اعضای شرکت کننده (که می توان از ده
نفر به بالا متغیِّر باشد ) ؛ مشاهده کنندگان .
در الگوی تدریس بارش فکری ، دانش آموزان با انگیزه ی زیاد درباره ی موضوعی که
مطرح شده است ، می اندیشند و پیشنهاد می دهند . همه ی گروه های شرکت کننده ، باید
از این واقعیّت آگاه باشند که کمیّت
پیشنهادها امری مهم است .
دانش آموزان باید ابتدا با قواعد جلساتِ بارش فکری آشنا شوند و سرگروه نیز اعضا را
به رعایت قواعد ملزم کند . هنگام اجرای الگوی تدریس بارش فکری ، ایده ها باید
طبقه بندی شوند و تا جایی که ممکن است توسّط دانش آموزان در فعّالیّت ها به
کارگرفته شوند .
- تمامی ایده ها به استثنای شوخی های آشکار ، باید پذیرفته شوند .
- انتقادممنوع است.
- هرچه ایده ها
بیش تر باشد ، بهتر است ، (کمیّت به ایجاد کیفیّت می انجامد).
- اعضای گروه باید ایده های جدید بسازند.
در تجزیه و تحلیل نهایی ، هیچ ایده ای به
شخص خاصّی تعلّق ندارد . بنابراین اعضای گروه باید به بیان ایده ها
تشویق شوند.
کمیّت مهم تر از کیفیّت است . امّا این امر نباید دلیلی بر رها سازی اعضای گروه از
انجام تفکّر خلّاقانه و هوشمندانه باشد.
الگوی تدریس بارش فکری ، نوعی حمله ی ذهنی به موضوع است که طیّ آن ، شرایطی ایجاد
می شود تا دانش آموزان فی البداهه نظر خود را ابراز دارند . در جریان بارش فکری ،
هرگونه انتقاد یا اعتراض ، روند فعالیّت را کند می کند و فکر افراد را به جای
تفکّر در موضوع به سوی انتقاد سوق می دهد .
مراحل اجرای الگوی تدریس بارش فکری :
- مرحله ی اوّل : طرح
موضوع
- مرحله ی دوم : گروه
سازی وشرح قوانین .
- مرحلهی سوم : بارش
ایده ها .
اصلی ترین و فعّال ترین مرحله ی این الگو ، تولید
اندیشه و خلّاقیّت ( بارش ایده ها ) است. معلّم به دانش آموزان می گوید : «
با توجّه به این که از قبل تا حدودی با مسئله آشنا هستید ، بهتر است هریک از گروه
ها ، افکار و راه حل های خود را ارائه دهند .» برای ارائه ی راه حل های خوب ، باید
مسئله ی داده شده در گروه بررسی و ایده های همه ی افراد یادداشت شود.
بارش ایده ها : تمرکزدانش
آموزان روی بروز ایده ها و تأکید معلّم به بیان تمامی ایده ها و کمیت
پیشنهادها .
-مرحله ی چهارم :
طبقه بندی ایده ها .
معلّم از گروه ها می خواهد ، ایده های خود را روی تابلو بنویسند و چنان چه هریک از
گروه ها ایده های دیگری دارند ، می توانند به آن ها بیفزایند . سرگروه ها می
توانند نظرات و ایده های تکراری را حذف کنند .
گروه ها باید
نظارت اصلی و خلّاق را بررسی ، و درصورت نیاز آن ها را اصلاح و سپس طبقه
بندی کنند.
طبقه بندی ایده ها : دسته بندی ایده ها و تنظیم آن ها به ترتیب اولویّت و
حذف نظرات مشابه و نامناسب.
-مرحله ی پنجم : ارزشیابی
ایده ها .
در مرحله ی سوم تعداد زیادی طرح و ایده به دست آمده و در مرحله ی چهارم ، این طرح
ها پالایش و نظرات باقی مانده طبقه بندی شدند. در این مرحله ، ایده های گروه های
گوناگون بررسی و درباره ی مجموعه ی ایده ها اظهار نظر می شود . بهتر است
برای موفّقیّت بیش تر در این کار ، ایده را از نظر میزان اهمیّت درجه بندی
کنیم . برای مثال ، ایده های پر اهمّیّت را با درجه ی عالی و ایده های کم اهمّیّت
را با درجه ضعیف نشان می دهیم .
درصورت کمبود وقت ، معلّم می تواند به صورت تصادفی ایده های یکی از گروه ها را
بررسی کند .
ارزشیابی ایده ها : ارائه ی ایده های نهایی و پالایش شده ، اصلاح ایده های نادرست ( ازلحاظ علمی ) ، قضاوت درباره ی ایده ها و تأکید روی ایده های نو و خلّاق